Na czym polega weryfikacja klienta pozabankowego?

0
1218
Przechodzenie weryfikacji
Przechodzenie weryfikacji
Za każdym razem gdy ubiegamy się o pożyczkę musimy być przygotowani na odbycie procesu weryfikacyjnego. Obejmuje on nie tylko sprawdzenie historii kredytowej, ale również weryfikację tożsamości. Ma to na celu ochronę konsumentów przed wykorzystaniem ich danych osobowych w celu wyłudzenia pożyczki oraz zmniejszenie ryzyka kredytowego podejmowanego przez firmę pożyczkową.

Poszczególne etapy weryfikacji

Weryfikacja klienta pozabankowego odbywa się na wiele różnych sposobów, uwzględniających dokładne sprawdzenie danych tożsamości konsumenta oraz ustalenie jego zdolności kredytowej, aby sprawdzić czy będzie w stanie wywiązać się z podjętych zobowiązań. Oczywiście od tej reguły są pewne wyjątki i np. na rynku działa również wiele firm, które oferują pożyczki bez sprawdzania zdolności kredytowej w Biurze Informacji Kredytowej.

Na szczęście większość instytucji finansowych stosuje wieloetapowy i dokładny proces weryfikacyjny, który wyklucza ewentualne narażanie swoich klientów na wpadnięcie w spiralę zadłużeń. Firmy sprawdzają również swoich klientów poprzez prośbę o przelew weryfikacyjny, przesłanie skanu dowodu osobistego czy podczas rozmowy telefonicznej.

Proces weryfikacyjny może wydłużyć czas oczekiwania na pożyczkę, pomimo że wiele firm obiecuje jej otrzymanie w przeciągu 15 minut. Rozpoczyna się on w momencie złożenia wniosku pożyczkowego, a chroni zarówno firmę, jak i jej klientów. Zapoznanie się w podstawowymi sposobami weryfikacyjnymi stosowanymi przez banki pomoże Ci szybko i sprawnie przejść przez proces i otrzymać pożyczkę.

Sposoby na potwierdzenie wiarygodności klienta

Podanie serii oraz numeru dowodu osobistego jest wymagane w każdym wniosku, bez względu na instytucję finansową, z której usług korzystamy. Wiele firm prosi o wysłanie skanu obu stron dowodu osobistego, aby upewnić się że dane podane na wniosku pożyczkowym zgadzają się z danymi znajdującymi się na dowodzie.

Wprawdzie praktyka weryfikacyjna tego typu pozwala ustalić właściciela dowodu oraz sprawdzić wiarygodność jego tożsamości, jednak nie zawsze jest to wystarczające, aby uniemożliwić oszustwa związane z kradzieżą tożsamości. Dlatego też praktykowane są również inne sposoby weryfikacji tożsamości.

Przelew weryfikacyjny

Prośba o dokonanie przelewu weryfikacyjnego jest bardzo częstą praktyką stosowaną przez różnego rodzaje instytucje udzielające pożyczek. Kwota przelewu zawsze jest symboliczna: wynosi 1 gr lub 1 zł, a jej dokonanie ma jedynie na celu potwierdzenie podanej we wniosku weryfikacyjnym tożsamości klienta.

Przelew musi zostać dokonany z konta bankowego zarejestrowanego na dane pożyczkobiorcy. Sposób weryfikacji przy użyciu przelewu jest standardową praktyką przy pożyczkach internetowych, które są obarczone największym ryzykiem oszustwa. Weryfikacja tożsamości może również przebiegać przy pomocy aplikacji, specjalnie w tym celu wprowadzonej przez instytucję pożyczkową.

Dane właściciela konta oraz potencjalnego pożyczkobiorcy są porównywane od razu po zaksięgowaniu wpłaty – czas zaksięgowania może jednak być uzależniony od sesji w bankach, a to może mieć wpływ na wydłużenie okresu oczekiwania na pomyślną weryfikację.

Rozmowa telefoniczna

Kolejnym sposobem na weryfikację pożyczkobiorcy jest weryfikacja tożsamości klienta przez telefon. Podczas wypełniania wniosku pożyczkowego, klient jest proszony o podanie numeru telefonu pod którym aktualnie jest dostępny.

Numer jest wykorzystywany do poinformowania klienta o decyzji dotyczącej przyznania pożyczki, ale mogą również chcieć dokonać weryfikacji jego tożsamości. Pracownik firmy pożyczkowej podczas rozmowy może pytać np. o pozostałe dane znajdujące się na przedstawionym lub przesłanym dowodzie tożsamości.

Firma może również chcieć zweryfikować tożsamość przy pomocy kuriera, przesyłając w ten sposób kopię umowy pożyczkowej i wymagając podpisania jej w obecności kuriera. Wcześniej pożyczkobiorca będzie musiał wylegitymować się aktualnym i zgodnym z danymi na wniosku pożyczkowym dokumentem tożsamości.

Sprawdzenie historii kredytowej pożyczkobiorcy

Niezwykle ważnym z punktu widzenia firmy pożyczkowej etapem weryfikacyjnym jest sprawdzenie historii oraz zdolności kredytowej pożyczkobiorcy. Sprawdzając dane konsumenta w rejestrach dłużników może on oszacować podejmowane ryzyko kredytowe i ocenić wiarygodność klienta. W tym celu pożyczkodawcy wyjątkowo chętnie korzystają ze wskaźnika jakim jest ocena punktowa bazy BIK.

Firma pożyczkowa kontroluje stan obecnych zadłużeń konsumenta, historię jego poprzednich zadłużeń i to, czy spłacał je w terminie oraz istniejącą historię kredytową. Jeżeli nie posiadamy żadnej historii kredytowej, może się zdarzyć że firma odrzuci nasz wniosek, ponieważ nie będzie mogła mieć pewności że zwrócimy pieniądze w terminie.

Bazy, z których może skorzystać pożyczkobiorca to między innymi Związek Banków Polskich, KRD, BIK oraz ERIF. Wiele firm oferuje pożyczki bez weryfikacji historii kredytowej klienta – korzystają z nich zazwyczaj osoby młode, które jeszcze nie zbudowały historii kredytowej oraz te, którym podczas spłacania poprzednich zadłużeń powinęła się noga.

Jeżeli pożyczkobiorca znajduje się na liście dłużników, a firma pożyczkowa uzależnia od tego przyznanie kredytu, wniosek najprawdopodobniej zostanie rozpatrzony negatywnie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here