Słowo leasing pochodzi od angielskiego lease oznaczającego wynajem i dzierżawę. Podstawą leasingu jest umowa cywilnoprawna dwóch stron. Jedna z nich, czyli strona finansująca (leasingodawca), przekazuje stronie drugiej (leasingobiorcy) prawo do korzystania z określonej rzeczy na pewien uzgodniony w umowie czas w zamian za ustalone ratalne opłaty (raty leasingowe).
Dwa rodzaje leasingu
Istnieją dwa główne rodzaje leasingu – operacyjny i finansowy. Leasing operacyjny zakłada, że leasingodawca przekazuje leasingobiorcy prawo do korzystania ze swojej własności w zamian za odpowiednie opłaty, czyli najczęściej raty. Jest to traktowane jako usługa, więc podatek naliczany od każdej raty leasingowej można sobie odpisać. Cała rata jest kosztem uzyskania przychodu, podobnie jak opłata wstępna i koszty użytkowania. Jednak właścicielem pojazdu jest cały czas leasingodawca i to on odlicza sobie koszty amortyzacji auta. Dodatkowo umowa musi trwać minimalnie 40% czasu amortyzacji (dwa lata w przypadku samochodu osobowego).
Leasing finansowy traktowany jest jako dostawa towaru, czyli pojazd zostaje zaliczony do majątku leasingobiorcy i w związku z tym to on będzie odpisywać koszty amortyzacji. Dodatkowo kosztem uzyskania przychodu będzie część odsetkowa raty leasingowej. Warto też zwrócić uwagę, że podatek VAT od całości płatności leasingowych należy zapłacić jednorazowo wraz z pierwszą ratą. Umowa trwa krócej, niż wynosi okres gospodarczej używalności danego przedmiotu. W czasie trwania umowy nie następuje spłata pełnej wartości przedmiotu, który można potem wykupić.
Proste formalności
Leasing do idealna opcja dla osób zabieganych, ponieważ niemal wszystkie formalności bierze na siebie firma leasingowa. Jest ona odpowiedzialna za zakup auta i jego rejestrację oraz wykupienie ubezpieczenia. W przypadku szkody komunikacyjnej to leasingodawca bierze na siebie wszelkie działania z tym związane. Leasingobiorca nie musi się też martwić o zdolność kredytową, ponieważ do zawarcia umowy najczęściej wystarczą dwa dokumenty tożsamości oraz zaświadczenie o zatrudnieniu i wysokości dochodów i/lub wyciągi bankowe potwierdzające wpływ wynagrodzenia.
Jak wyliczyć koszty?
Na ratę leasingową składają się raty kapitałowe (spłata wartości początkowej samochodu) oraz ustalone przez leasingodawcę odsetki. Do tego doliczyć trzeba opłatę wstępną oraz ewentualną opłatę końcową.
Usługi dodatkowe
Klienci korzystający z samochodu w leasingu mogą liczyć na usługi dodatkowe, powiązane z leasingiem. Są to np. pakiety ubezpieczeniowe obejmujące najczęściej zarówno ubezpieczenie OC, jak i AC oraz NNW, a czasem także pakiet Assistance. W droższych ofertach firma leasingowa może zaproponować również serwisowanie pojazdu czy nawet samochód zastępczy na czas naprawy. Te udogodnienia na pewno ułatwiają korzystanie z auta i pozwalają zdjąć z głowy kilka dodatkowych problemów.
Uwaga na modyfikacje
Ponieważ podczas trwania umowy leasingu leasingobiorca nie jest właścicielem auta, warto pamiętać, że wszelkie modyfikacje pojazdu należy konsultować z firmą leasingową. Zwłaszcza jeśli te zmiany mogłyby wpłynąć na wartość samochodu i znacznie ją obniżyć.
Podsumowując, przedsiębiorcy cenią sobie leasing bardziej od kredytu, ponieważ ratę leasingową traktują jako koszt prowadzonej działalności gospodarczej, a jej wysokość nie obniża ich zdolności kredytowej. Kiedy okres leasingu się kończy, można pojazd wykupić, zrezygnować z dalszej umowy bądź ją przedłużyć.
W przypadku drugiej opcji samochód może trafić do salonu lub komisu i w ten sposób znaleźć się w prywatnych rękach (sprawdź ogłoszenia aut poleasingowych tutaj: https://motomi.pl/).
Czy więc leasing się opłaca? Jednym przedsiębiorcom na pewno tak, innym mniej. Musisz sam rozważyć, czy wzięcie samochodu w leasing będzie najlepszym rozwiązaniem.