ING Bank Śląski wykup wierzytelności od JST

Wykup wierzytelności jest to forma finansowania oparta o wierzytelności, wynikające z umów kupna-sprzedaży towarów i usług oraz wierzytelności z kontraktów inwestycyjnych.

Przedsiębiorcy, którzy realizują zamówienia publiczne, mogą poprosić ING Bank Śląski o wykup wierzytelności z odroczonym terminem płatności, przysługujących im od jednostek samorządu terytorialnego w ramach podpisanych umów. Wykup przeprowadzany jest na podstawie umowy zawartej między ING Bankiem Śląskim a zbywcą, natomiast zgoda dłużnika na cesję wierzytelności na bank jest dokonana w formie jednostronnego potwierdzenia dłużnika. Poprzez nabycie wierzytelności bank staje się wierzycielem jednostki samorządu terytorialnego, a spłata wierzytelności odbywa się na rachunek wskazany przez bank. Koszty finansowania ponosi zbywca (koszty dyskonta naliczane i pobierane z góry za cały okres finansowania).

Wykup wierzytelności może być realizowany także z udzieleniem przez ING Bank Śląski tzw. wydłużonego okresu finansowania. Oznacza on udzielenie przez bank, JST dodatkowego kredytu kupieckiego. Taka forma finansowania oznacza dla zbywcy brak konieczności szukania i angażowania dodatkowych środków finansowych dla wydłużenia udzielanego kredytu kupieckiego oraz brak konieczności ponoszenia kosztów finansowych z tego tytułu. Wykup dokonywany jest na podstawie umowy zawartej między bankiem a zbywcą, natomiast jednostka samorządowa potwierdza terminy spłaty w wydłużonym okresie finansowania zgodnie z harmonogramem spłat. W przypadku tej transakcji koszty finansowania ponoszone są przez JST (koszty wydłużonego okresu finansowania naliczane i pobierane miesięcznie lub kwartalnie z dołu w całym okresie finansowania).